fredag 20 oktober 2017

Nytt beroende

Lasternas summa är ju konstant, enligt ordspråket. Forskningen håller inte med. Knappast jag heller. En gång i tiden, faktiskt under nästan 30 år, var jag en storrökare. Mer och mer med åren, de sista 10 gick det åt ett par paket om dagen. Motsvarande lastsumma av framförallt kaffe och cheddarost - inte nödvändigtvis tillsammans - skulle min fysik aldrig klara.

I somras - i samband med jobbigt problem som fortfarande skaver rejält - blev frukt det enda jag klarade av att äta och då utvecklade jag ett fullskaligt beroende av vattenmelon. Nu är säsongen över, och jag utvecklar ett nytt. Ingefära. "Lånad" bild. 

Dessvärre i kombination med inte bara äpple utan även socker. Den jag köpte var dock alltför söt, så till egen förvåning kokade jag min egen. Det var många, många år sedan jag senast kokade sylt eller marmelad - förutom då härom dagen. Etiketterna kom till för er skull, i mitt kylskåp finns inget att förväxla med. En tredje burk har jag redan nästan tömt.

Detta är marmelad med sting. Ingefära funkar  också i matlagning. Finns massor av recept på nätet, bla. just ingefärsmarmelad med sting. Men minska gärna både sockermängd och koktid. Förslagsvis byts också Granny Smith mot något trevligt svenskt äpple. Och sila inte bort vattnet. Stinget blir precis lagom på en skiva rostat bröd.

Kikar man runt på nätet ser man att ingefäran tycks kunna förebygga, bota eller åtminstone lindra de flesta problem och krämpor. En av de främsta förespråkarna hittade jag här. Men jag nöjer mig med min förhållandevis modesta användning...

Och nu blir det kaffe och rostbröd med ingefärsmarmelad framför kaminen. 😊😊😊

19 kommentarer:

  1. Det hørtes godt ut, den marmeladen må jeg prøve meg på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kändes i häftigaste laget när jag först smakade på den, men på bröd är den jättegod. Lycka till! :)

      Radera
  2. Den där marmeladen säjer matte att hon nog ska prova. Låter tydligen gott.
    Visst är det vargen som lämnat högen vi hittade i skogen. Har funnits en ett tag i dessa trakter som vandrar omkring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om man inte är en fanatisk inget-socker-alls-fantast så är det här ett bra recept säger matte som inte silade ingefäran utan bara blandade ner socker och äppelhack i vattnet. Men ska inte fega ur, sa hon.
      Spännande med varghögen, här är jägarna på gång med sitt koll igen, hörde jag. Jägaren som sköt en varg i trakterna häromåret och blev varmt påhejad av många dömdes småningom för jaktbrott. Alltid något.
      Kasper

      Radera
  3. Vilken underbar logga du välkomnar oss med! Gott att du valt samma stuk på bloggen så man känner igen sig;-)
    Den där ingefärsmarmeladen ska jag bums sätta igång med, jag har masssor av egna äpplen som får duga, vad tror du om lite rivet citronskal i om äpplena inte är så syrliga? Marmelad och ost på rostat är perfekt tycker jag, smör och ost blir för fett. Du använde syltsocker förstås, som tjockar till det.
    Trist med så dålig acceptans för rovdjur, speciellt varg. Skrivit på protestlista mot licensjakt, alltför många faller offer för tjuvjakt och trafik, dessutom skyddsjakten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syltsocker ja, och lite rivet citronskal blir säkert också bra. Eller åtminstone saft. Kan tänka mig att grapefrukt också platsar fint. :)
      Roligt att du hittade hit, trots länkstrulet.
      Det finns fortfarande personer i mitt område som inte törs gå utanför den egna tomten eller vägarna. Trots att det nu är rätt länge sedan varg sågs precis just här. Jag har fullt sjå med att övertyga en granne om att det är rådjursskall hon hör på sin tomt, och inte skällande vargar... :)

      Radera
  4. Låter mums med ingefärsmarmelad på rostat bröd. Sen ett par månader har jag slutat med socker och vitt mjöl, men fuskar någon enstaka gång. Hittat en rödbetsjos som innehåller ingefära, dock mest äpple- och apelsinjos. God och lite vanebildande. Lycka till med nya bloggen. Kommer att titta in. /g

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen. :) Hur går det förresten med ditt eget bloggande - har du helt lagt av? Hoppas inte det. Jag har dragit ner på sockerkonsumtionen, men den här marmeladen är en utmaning jag faktiskt inte tänker motstå. :) Jag äter ju nästan uteslutande vegetariskt, och grönsaker och frukt utgör en stor del av mitt födointag, oock mer sällan so jos numera.

      Radera
  5. Känns inte alls aktuellt just nu att fortsätta blogga även om tanken drar förbi ibland när jag fotat fåglar. Någon gång i framtiden kanske...
    Ju bättre/nyttigare med frukt och grönt som de är än som jos, sägs det, men eftersom jag håller nere på sockret i övrigt får det bli den här josen. Försöker lägga om kosten till mer vegetarisk men svårt att få ihop till tillräckligt med proteiner. Äter inte mejeriprodukter. Hursomhelst blir det nyttigare än det varit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du bloggar när du känenr för det. Precis som jag – det är därför jag kallar den här nya bloggen ”när andan faller på…” :)
      Mina skäl för vegetariskt har inte med näringsinnehåll att göra. De bygger – helt irrationellt kan tyckas – på känsla. Det första kött jag inte klarade var just fågel, inklusive kyckling. Men fisk och ägg funkar för mig. Och ost.
      Nästan alla i både min familj och i min vän- och bekantskapskrets är icke-vegetarianer, och det är helt okej. Var och en hittar förhoppningsvis den kosthållning som fungerar bäst för just henne eller honom. Pekpinnar gillar jag inte.

      Radera
  6. Jag gick helt enkelt upp i vikt under sommaren av för mycket onyttigheter... Och behövde skärpa mig. Mår onekligen bättre utan massor med muffins odyl :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, klart du mår bättre så här. . :) Min nedgång startade förra sommaren, och de försvunna 15 kilona håller sig fortfarande borta. Måtte de fortsätta så... trots rostbröd med marmelad... :)
      Vad för du med alla fågelbilde nu? Sparar på hög?

      Radera
    2. Vad GÖR du med alla fågelbilder skulle det förstås stå.

      Radera
  7. Några enstaka har jag gjort små tavlor av. Har planer på ett kollage av tranbilder. Kanske gäss. Lägger ut något dagsfärskt på fb (mitt privata och i en grupp). En fototur kan ge 300-600 bilder. Oftast blir ingen extra bra. Men ibland blir det en riktigt hyfsad bild. Ut en sväng med kameran och det är jag nöjd med. Kanske kommer jag en dag att gå in för att fota mer seriöst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd om mig, som inte använder facebook. Känns trots det bra att veta att du verkligen har glädje av och delar med dig av dina resultatet med den nya fina fotoutrustningen. :) Och vem vet, kanske någon liten smula någon gång faller även i bloggen... Och nu ska jag kika på några egna nytagna bilder, jag och Kasper har varit vid favoritstället, sandstranden vid Yngern

      Radera
  8. Kul, då blir det bilder här.
    Jag hade nog lagt ut bilder på bloggen om inte en uppdatering som datorn fick för sig att göra helt utan mitt medgivande gjort så jag inte kan göra inlägg. Har försökt klura ut hur jag ska göra, men gett upp...
    Och visst har tanken på en ny svävat förbi just för att lägga ut bilder men den där riktiga lusten/energin har inte funnits där. Men kanske läge nu när jag börjar kolla tillbaka på foton...
    Är mycket nöjd med min nya fotoutrustning och har inte för ett ögonblick ångrat att jag lagt pengar på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du provat en annan webbläsare? En ny blog har sina sidor, men jag kanske vänjer mig...

      Radera
  9. Det går sakta framåt med läsningen, men det är ju trevligt att läsa lite varje dag. Inte allt på en gång. Har lagt upp marmeladen som bokmärke så får vi se om det blir något kok när äpplena mognar nästa år. Jag kokade in några dussin päron i en socker/ingefärslag för nån månad sen, och dom är goda med lite vaniljglass till. Nu blir det nog godnatt för idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att se dig här, men jag har vådliga besvär att komma in i den här bloggen överhuvudtaget. Jag har för mig att jag sett ännu en kommentar som jag absolut inte kan återfinna, än mindre svara på. Men Kasperian fungerar, förmodligen skulle jag t.o.m. kunna byta namn på den om jag ville, men nu får det vara nog med experimenterande.
      Jag kan tänka mig att de där päronen är riktigt goda, jag ska snart koka en ny sats marmelad, lite modifierad. Blir nog bra. Och nu återvänder jag till Kasperian, möjligen byter jag header där snart. Kanske jag använder bilden härifrån. Den visar inte Mörtsjön utan

      Radera